Πολλές είναι οι μελέτες και οι έρευνες των νευροεπιστημόνων, που υποστηρίζουν τη θετική επίδραση της εκμάθησης ενός μουσικού οργάνου,στον εγκέφαλο των παιδιών.
Ο Dr Glenon Schellenberg, καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο,χώρισε σε ομάδες παιδιά των 6 ετών και σε κάθε ομάδα ανέθεσε διαφορετική δραστηριότητα,όπως: μαθήματα πιάνου, μαθήματα τραγουδιού, μαθήματα θεατρικού παιχνιδιού, ενώ στην τελευταία ομάδα δεν ανέθεσε τίποτα.
Οι ομάδες που παρακολούθησαν τα μαθήματα μουσικής(πιάνο,τραγούδι), είχαν τα καλύτερα απότελέσματα στα τεστ νοημοσύνης που ακολούθησαν.
Άλλη έρευνα που δημοσιεύθηκε, το 2009, στο περιοδικό <<Psychology of Music>> υποστηρίζει ότι οι μαθητές που μάθαιναν πιάνο για τρία συνεχόμενα έτη, παρουσίασαν βελτίωση στην:
-Ικανότητα ανάγνωσης, στη λεκτική έκφραση και στη μαθηματική σκέψη, σε σχέση με μαθητές που δεν παρακολούθησαν ποτέ μουσικά μαθήματα.
Αυτό στηρίζεται στο ότι η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου καλλιεργεί και αναπτύσσει πολλές δεξιότητες όπως:
-Συγκέντρωση προσοχής, μνήμη, πειθαρχία και συντονισμό.
Τα “οφέλη” αυτά διαρκούν και αφορούν ένα ευρύτερο πεδίο και όχι μόνο τις μουσικές ικανότητες.
Άλλωστε τα μαθήματα μουσικής χαρακτηρίζονται από τους ψυχολόγους “εργαλείο”, ικανό να “αναδιαμορφώσει τον εγκέφαλο”, καθώς συμβάλλει στο χτίσιμο γερής μνήμης, επηρεάζει θετικά τις γνωσιακές ικανότητες και την ακαδημαϊκή απόδοση και το κυριότερο μεταβάλλει πάντα προς το καλύτερο την ψυχική διάθεση.
Η μελέτη “The Vermont Family Based Approach”, της οποίας βασικός συντάκτης είναι ο James Hudziak(καθηγητής παιδικής ψυχιατρικής), έγινε για να αποδείξει ότι το σύνολο του περιβάλλοντος ενός νεαρού ατόμου – οι γονείς, οι δάσκαλοι, οι φίλοι, τα κατοικίδια ζώα, οι εξωσχολικές δραστηριότητες – συμβάλλουν στην ψυχολογική υγεία του.
«Η μουσική είναι ένα κρίσιμο συστατικό στο μοντέλο μου», λέει ο Hudziak.
Το μουσικό υπόβαθρο ενός παιδιού φαίνεται να συσχετίζεται με την πυκνότητα του φλοιού σε «σημεία του εγκεφάλου που παίζουν καθοριστικό ρόλο στον έλεγχο της αναστολής, καθώς και στις πτυχές της επεξεργασίας του συναισθήματος».
Τα ευρήματα ενισχύουν την υπόθεση του Hudziak ότι η εκμάθηση μουσικού οργάνου, μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να παλέψει ψυχολογικές διαταραχές.
Τέλος εκείνο που κυρίως, καθιστά ιδιαίτερη την εκμάθηση μουσικού οργάνου, είναι ότι πρόκειται για μια εκπαιδευτική δραστηριότητα όπου:
-Τα παιδιά απολαμβάνουν ενώ ταυτόχρονα διαβάζουν, παίζουν με τα δάχτυλα και ακούν, εκφράζουν το συναίσθημά τους.
Έτσι αποκτούν δημιουργική σκέψη και αφαιρετική –κριτική ικανότητα, προσεγγίζοντας και επιλύοντας έννοιες και προβλήματα με ιδιαίτερο και πολλές φορές γιατί όχι, με… ευφάνταστο τρόπο.